Volkswagen Karmann Ghia Cabriolet 1967

 

Vad som gör Ghian till en så fantastisk bil kan man spekulera i. Min teori är att den förenar det bästa av två världar. Italiensk design med tysk mekanik. Emblemet talar om mycket om detta. Det strama KARMANN med det snirkliga Ghia. Vackert!

Jag hittade min bil på VW Marknaden via tips från Tomas Samuelsson. Det var i Maj och jag skulle just börja att bygga ut badrummet och det var inte riktigt läge att köpa sig en dyr skrotbil men efter ett par dagar av grubblande så stod det klart för mig. Den ska jag ha! Att det var en -67a spelade en stor roll i det hela då jag finner den årsmodellen extra trevlig. Gamla utseendet med snygga blinkers och smala kofångare men med skivbromsar och i detta fallet även 12V elsystem. Bilen fanns i Krylbo och jag lånade ihop pengar och for dit med Johnny för att titta. (tack för hjälpen Johnny) Bilen var importerad från Texas 2004 och var i ganska dåligt skick. Dock saknades det rost på de ställena som Svenska bilar rostar på men i gengäld ingick det massor av amerikanska lagningar och spacklingar… Det medföljde delar för ca 10 000 bl.a nya golvhalvor och ett nytt nosparti. En "fördel" med att mycket var dålig är att man inte lockas till att använda halvdåliga delar. Släng och skaffa nytt är det som gäller. Målet är utställningskick. Köpet gjordes upp och väl hemma garagerades bilen över sommaren. Slipade dock bort all färg på framskärmarna och fick den körbar för att kunna ut att cruisa lite.

 

När väl hösten kom och badrummet var klart var det äntligen dags att börja renoveringen av bilen. Jag började med att modifiera en framvagn med dubbla sänkningssatser, skivor med Porsche bultmönster och droppade spindlar. Bakvagnen sänktes ett hack och på med fuchsfälgarna från -67an. Så coolt det blev! 205/70 bak är det inte alla Ghior som rullar på! Däcken skall dock över på andra fälgar som ska på -67an så det slutgiltiga däckvalet är inte klart. Dock vet jag vad som får plats!

 

Tufft stuk. Fälgarna mäter 5,5 fram och 6 tum bak. 5,5 tums fälgen gick att få på vissa Porschemodeller 1968. 6 tums fälgen fanns -69-71. Svåra att hitta!

 

När jag väl funnit rätt stuk var det dags att dela kaross och platta. En jigg till plattan lånades av Roger Jonsson och det underlättade verkligen arbetet. Tack för det. Jag rev även ut all el ur karossen då ett nytt elsystem har beställts från USA. Har även köpt alla gummitätningar nya från WCM. Har mycket till KG!

 

Det är tacksamt att laga golv på VW´s bottenplatta. Skär bort det gamla och på med det nya! Det gäller dock att vara noga med passformen och detaljer så som domkraft fäste och stolsunderreden. Efter detta är klart blev den blästrad och lackad hos Power Blästring i Fågelsta. De använder en aluminumepoxi grundfärg under den 80% blank svarta lacken. Blev kanonbra!

 

Bilder nedan (3 st) uppdaterad 2007-09-25

Här är ett par nya bilder från min ghia renovering!

 

 

Bilen primades av Roger Jonsson, som ser så glad ut i färgångorna...

 

Bilder nedan (5 st) uppdaterad 2008-01-15

Ett färdigt chassi att rulla undan: Alla slitdelar bytta samt alla originalbultar omkromaterade.

 

Fick svetsa i en ny förstärkningshylla då originalet var rostigt. Bilen har rostat inne från och ut eftersom cabben har varit otät. Golvet under hatthylla har även det en del rostskador.

 

Plåten under motorluckan byttes. Den som satt innan var bucklig med igenlagda skarvar.

 

Fanns en del arbete att göra under bilen. Smidigt med vagn. Dörrar påhängda med nyrenoverade gångjärn. Skall passas in med kaross på plattan.

 

En fungerande Blaupunkt Frankfurt radio kommer att sitta fint i panelen. Fick tillverka en ram och svetsa i då hålet var upptaget till DIN storlek. En modern CD hade varit helt fel….

 

Bilder nedan (4 st) uppdaterad 2008-02-08

Karossen primad en gång till på de ställen jag lagat. Var tvungen att skaffa en ny framhuv då originalet var bucklig. Fick tag i en fin ny för 1000 kr tyvärr var den av tidigare årsmodell och måste byggas om med delar från den gamla. Låsen skiljer. Karossen är på plattan för att passa in dörrar mm. Ska i väg till Toorvald på plåtjobb. Torrkörning - Viktig del av renoveringen!

 

Nylackad bakkrängare med nya gummin. Ingen rost bara att blästra av i biltemaskåpet och lacka. En fördel med importerade bilar som rullat torrt. Texas i detta fall.

 

Exempel på god passform på höger framskärm! Detta döljdes av spackel. Dessutom är skärmen skruvad/popnitad på plats! Den kommer demonteras och monteras korrekt. Ska fram ca 3 mm dessutom!

 

Ibland har man tur. Tanken som satt i bilen var bucklig och dessutom skitig och rostig innuti. Gick upp på vinden och vad låg där om inte en fin tank som bara är och slipa ner och skicka på lack!

 

Bilder nedan (1 st) uppdaterad 2008-03-06

Nylackad tank med blänk! Ebba får bära brillor för att inte bländas av blänket! Rött tanklock har en förklaring som endast ges till besökare i smedjan! Bra jobb Rogga!

 

Bilder nedan (3 st) uppdaterad 2008-12-08

Lars Toorvald jobbar för fullt med Ghian!

 

 

 

Bilder nedan (2 st) uppdaterad 2009-01-14

Lars har fixat till en provisorisk riktbänk för att dra de inte alltför raka frontplåtarna till rätta.

 

Ny plåt mellan förardörr och hjulhus. Noggrant isvetsat.

 

Bilder nedan (1 st) uppdaterad 2009-04-29

Lars gjorde ett kanonjobb och förvandlade skrot till en fin kaross. Nu väntar lack!

 

Bilder nedan (2 st) uppdaterad 2013-07-07

Här är några bilder på det färdiga resultatet!

 

Ghian provkördes på midsommarafton 2013!

 

Ord och bild Eskil 109